Hva blogger man om når inspirasjonen lar vente på seg?
Dette er noe de aller fleste bloggere har truffet på, uansett hvilken sjanger de tilhører – inspirasjonstørken. Eller som Solan ville sagt; «Arbeidslyst, kom treng deg på – her skal du motstand finne!». Det kan faktisk være lurt å ha et par ess i ermet til disse dagene, rett og slett et par temaer man kan skrive noe om uansett hva slags humør eller form man er i.
Ja, så hva er disse temaene da? Dette vil nok variere en del fra person til person, men i utgangspunktet kan man si at det bør være noe dagligdags, men som allikevel er noe som kan være interessant for andre å lese om. Om bloggen din normalt handler om mote kan du allikevel snike inn en oppskrift på den herlige thaisuppa du prøvde her forleden dag. Eller kanskje du blogger om familien din, da kan du for eksempel passe på å fortelle om hvordan det gikk da dere byttet ut de gamle rammemadrassene med nye kontinentalsenger. Her er det kun fantasien som setter grenser.
Du bør allikevel sørge for at du faktisk har noe å si i innlegget ditt. Ingenting er kjedeligere enn blogger som flyter over av intetsigende og kjedelige innlegg som hverken er fugl eller fisk. Legg litt innsats i det, og publiser heller et par færre innlegg. Det finnes ingen grenser for hvem som kan blogge, eller hva man kan blogge om, men for å få til en slags publisitet, må innholdet ditt i aller minste grad være interessant for en del lesere.
Hvis du føler at du har mistet inspirasjonen helt, er det også helt ok å ta seg en skikkelig pause. Selv de største bloggerne gjør det fra tid til annen, og det er fullt mulig å komme seg tilbake til gamle høyder selv om man tar seg et lite avbrekk. Har man en populær blogg, kan det dog være lurt å si ifra om at man tar en pause, og om hvor lang man regner med at den pausen blir. På den måten kan man forhåpentligvis unngå å miste faste lesere.
Når man tar sko på alvor: skoblogger
For en skoelsker er det ingenting «casual» eller tilfeldig når det kommer til sko – dette er blodig alvor! Det er dog ikke så mange blogger som spesialiserer seg direkte mot sko, de fleste inkluderer det i en større motefane. Kanskje er dette en nisje for den som både er lidenskapelig opptatt av sko og glad i å skrive?
Ikke vær én i mengden
Mange av de som skriver om sko på motebloggene sine skriver om dyre merker som for eksempel Louboutins og Jimmy Choos, men det finnes garantert et marked der ute for en skoblogger som legger seg mer på den lista vi andre stort sett ligger på. Det trenger ikke være dyrt for å være bra, det trenger bare være spennende, interessant og gjerne skille seg ut litt. Her kan man komme utrolig langt ved å bevege seg litt utenfor de store kjøpesentrene med alle kjedebutikkene, og heller komme seg ut på jakt etter en skikkelig sko nettbutikk. Ofte finner man et mye større utvalg på nettet enn hva man gjør i butikkene, og ikke minst har man muligheten til å mikse og matche ulike merker og skotyper uten å måtte ta et eneste skritt utenfor husdøren.
Markedsfør deg og jobb med innholdet
Klarer man å anbefale de beste nettbutikkene og spesielle shoppingstedene for andre skoelskere har man plutselig et marked å «selge» bloggen sin i. Det er viktig at du er god til å skrive, og at du markedsfører deg på riktig måte. Gjør du det, og kjenner fokusgruppen din godt, så kan det være deg som står der med den neste store norske bloggen. Ikke la deg friste til å fire på kvalitetskravene dine, spesielt om du ønsker å tjene penger på bloggen. Det er bedre å publisere et par innlegg færre i uken enn å kjøre på med oppgulp av den samme gamle suppa. Og ønsker du å være skoblogger, kan det være lurt å holde seg til temaet – sånn noen lunde. Et par tulleinnlegg en gang i blant er helt ok, det samme gjelder meningsinnlegg, men du bør i det minste sørge for at hoveddelen av innleggene dine går på ditt valgte tema.
Foreldre som blogger
Blogg har blitt et stort nettfenomen, og flere nordmenn blogger om sin hverdag og andre ting de interesserer seg for. Enkelte bloggere har blitt svært populære og følges daglig av flere hundretusen mennesker. På denne måten kan de tjene utrolig mye penger hver måned. Når man blogger, legger man ut detaljer om livet sitt, og det er viktig å være kritisk til hva man deler. Det som deles på Internett blir aldri borte, og hvem som helst kan bruke det. Mange bloggere har blitt populære fordi de blogger om sin hverdag med ett eller flere barn. Offentlig eksponering av egne barn har blitt et omdiskutert tema, og bloggeren Anna Rasmussen har fått refs i media.
Et liv på sosiale medier
Anna Rasmussen (20) er en av Norges største mammabloggere, og hun følges av utallige mennesker på bloggen “Mamma til Michelle.” Der blogger Rasmussen om livet som ung mamma til Michelle, William og Lucas, men det er eldstedatteren Michelle som får mest oppmerksomhet på bloggen. Anna Rasmussen er kjent for å skrive dramatiske overskrifter, samt å poste bilder av barna i merkeklær. Det finnes mye fine merkeklær til barn. Trebarnsmoren har tidligere uttalt at hun vurderer både hjemmeundervisning og privatskole til Michelle av sikkerhetsmessige årsaker. Dette har fått livsstilsbloggeren Janka Polliani til å se rødt. I et eget innlegg går hun hardt ut mot Rasmussen og andre mammabloggere om eksponering av barna sine. Det finnes ingen grenser for hva man deler, og det er skremmende å tenke på hva de bildene kan brukes til.
La barna bestemme
I dagens samfunn har vi tilgang på sosiale medier døgnet rundt, og det har aldri vært enklere å dele øyeblikk fra hverdagen. Enkelte ting er ufarlig å dele, men det er viktig å tenke seg godt om når det gjelder eksponering av barna sine. Man vet ikke hvem som leser innlegget, eller om barna synes det er greit å få livet sitt brettet ut på Internett. Et bilde av og til gjør sjeldent skade, men når det skjer hver dag kan dette fort få konsekvenser. Janka Polliani påpeker blant annet faren for kidnapping, og hun har delt flere retningslinjer for en trygg hverdag på Internett. Før du deler et bilde, tenk deg om eller spør barnet ditt først.
Er bloggen det nye ukebladet?
Om man ser på Topplisten over norske blogger, så vil man raskt komme til en konklusjon om hvem mesteparten av innholdet er rettet mot. Blant de 20 øverste på listen, finner man det som vanligvis har vært innholdet i ukeblader rettet mot kvinner. En salig blanding av markedsføring, blandet sammen med mote, livsstil og sex og samliv, samt noen frekke halvnakne bilder som skal gjøre andre kvinner misunnelige, i en herlig mølje. Alle poster er dekket, for det som tidligere var ukebladenes domener. Blant det som faktisk dominerer det norske markedet for blogging, finnes det få unntak i teten.
Det eneste som ikke passer helt inn i mønstret er en blogg om aksjehandel som ligger og dupper i mellomsjiktet. Men hvem vet, kan det hende at det er noe som interesserer moderne norske kvinner?
I sin helhet er dette noe som er en interessant trend. Spørsmålet er hvor mennene har funnet tilsvarende substitutter for de tema som tidligere ble dekket av ukeblader for menn?
Sosialpornografi fra øverste hylle dominerer den norske bloggsfæren?
Om man ser på hva som faktisk er populær lesning blant det norske blogg-publikumet, så finner man en lett blanding. Det som likevel dominerer er blogger som Mamma til Michelle, hvor vanlige mennesker forteller om hva som skjer i livene deres. Gjerne er det hele dokumentert med bilder og fortellinger om hva som hender dem.
Ved første øyekast virker det hele litt surrealistisk, og man får inntrykk at man har blitt tilskuer til en slags såpeopera i nytt format. Mye av det som publiseres er meget intime, eller tilsynelatende intime scener fra familielivet.
I bloggen nevnt ovenfor følger vi en nybakt mor, som gjør alt for å fremstå med et eventyrlig liv, og det ser ut som hun har det gøy med det hele. Hovedflaten av bloggen er dekt med bilder fra familieutflukter, samt noen små tekstblokker. Noen større tekst-blokker forteller om intime detaljer, ekte eller ikke, vites ikke.
Likevel er det bemerkelsesverdig at en slik blogg kan ha så mange som 160 000 besøk i løpet av en måned. Det er eksponeringstall som aviser og diverse TV-sendinger bare kan drømme om.
Mat-blogging er det mest populære emnet i Norge
Om man skal regne på rene eksponeringstall så finner man blant norske blogger at mat-blogger gjør det sterkest, ved siden av forskjellige sosialpornografiske livsstils-blogger. Gode kakeoppskrifter og fancy retter er populær lesning blant de som besøker blogger i Norge.
Nettet har på denne måten gitt opphav til en helt ny generasjon av selverklærte mat-fruer. På toppen rangerer en blogg med den beskjedne tittelen Trines Matblogg.
Det hele virker meget profesjonelt. Det som er vel så imponerende som matrettene i seg selv, er de flotte fotografiene, som virkelig bærer siden til et profesjonelt nivå. Alt virker planlagt, fra fargevalg, kombinasjoner og bakgrunner, til rettens fremføring og dandering.
Men det man møter av oppskrifter, er ikke noe som man må være ekspert for å få til.
Oppskriftene på Trines Matblogg er gode, og enkle å følge, for den som ønsker å lage litt ekstra god mat til hverdags, eller den som ønsker å imponere litt for festlige anledninger.
Noe av det mest anvendelige man finner på denne siden er hele ukesmenyer, pakket og ferdige, slik at man kan gjøre alle innkjøp på en gang, uten å måtte lure.
Kan vi vente en økt sensur på nettet?
Blogger var lenge en mulighet til å ytre seg fritt, uten å måtte ha ting godkjent av andre, men med stadig flere overtramp mot enkeltindivider og krenkelser av beskyttede grupper, vurderer nå mange stater å skjerpe lovgivningen som regulerer meningsutvekslingen på nettet, samtidig som tiltak gjøres for å håndheve lovgivningen online.
Flere europeiske stater har i løpet av den siste tiden opprettet spesialenheter som skal ta hånd om ærekrenkelser og hets på nettet, og mange politikere har lagt sin tyngde bak slike tiltak. Om man skal generalisere, så finner man flest “feministiske” og sosialistiske politikere bak slike tiltak. Det som ofte står i fokus er et fiske etter kvinnestemmer. Narrativet for slike anledninger er nemlig ofte at det kun, for eksempel er Kvinner som utsettes for netthat.
Realiteten er nok noe annerledes. Mest sannsynlig utsettes langt flere menn daglig for netthat, siden menn gjerne bruker nettet oftere, og er røffere i tonen mot hverandre. Realiteten er nok at langt flere kvinner blir støtt av det de oppfatter som nett-hat, mens menn trekker på skuldrene og går videre, fordi de har blitt lært opp til at internettet for det første ikke er et hyggelig sted, og for det andre, til ikke å syte over det de fleste av oss ser på som småting.
Hva er hets og hva er legitime ytringer?
Grensen mellom hva som kan oppfattes som hets, og hva som kan ses på som legitime ytringer er flytende. Det som er støtende for den ene trenger ikke å være støtende for den andre. Noen mennesker kan bli støtt hver gang de skrur på TV-en, uten at TV-nyheter av den grunnen trenger å bli forbudte.
Kampen om din oppmerksomhet
Det man ser i dagens utvikling av internett, er en kamp om penger, om publikum, og en stadig hardere kamp om folks oppmerksomhet. På den ene siden av dette presses slik oppførsel frem av de økonomiske insentivene for reklamer og agentvirksomhet for diverse bedrifter. På den andre siden er internett også blitt en slagmark for opinionsdannelse og politisk påvirkning, hvor den felles diskusjonen, er langt fra redelig eller ærlig.
“Falske Nyheter” ble slagordet sent i 2016
Det begrepet som best kjennetegner livet på internett utover høsten 2016 var “Falske nyheter”. Begrepet ble egentlig utviklet av de store nyhetshusene, i et forsøk på å slå ned på de mindre konkurrentene, men begrepet var formet som en boomerang, som raskt slo tilbake mot dem som hadde en intensjon om å bruke begrepet for å kvitte seg med konkurransen.
Begrepet utviklet seg til et brekkjern som man kunne bruke til å stille spørsmål ved redaksjonspolitikken til store nyhetshusene, eller det som på nettet jevnt over blir omtalt som MSM, eller Mainstream Media.
Bakgrunnen for denne ideologiske dragkampen var selvfølgelig den amerikanske presidentvalgkampen, hvor alle store mediehus var blitt enige om å støtte opp om demokratenes kandidat, til den grad at de gjennom hele valgkampen desperat forsøkte å krone henne før valget hadde funnet sted. Statistikker ble forfalsket. Historier ble alltid vridd til hennes fordel, og den nåværende president Trump ble alltid omtalt på det mest negative vis, og fremstilt som en slusk og en kjeltring i hele den vestlige pressen.
Om man ser på norske medier i dag, har disse Fortsatt ikke klart å ta et oppgjør med sine egne svakheter på emnet. Den fullstendig mangelen på selvbevissthet, og fornektelsen av svakheten i egen reportasjestil, er et av de beste tegn på den svake posisjonen, som konvensjonell presse befinner seg i, i dag. Man forsøker effektivt å tie i hjel de tidligere nederlagene for det som egentlig godt kan betegnes som system-tro propaganda som ikke fungerte.
Problemet med denne innstillingen, og mangelen på selvkritikk, er selvfølgelig at det ytterligere svekker folks tiltro til de etablerte mediene. I en nylig tysk spørreundersøkelse, kom det for eksempel frem at rundt 50% av den tyske befolkningen ikke stoler på det som meldes av pressen. Pressen forsøker derimot å vinkle dette som om det er noe galt med befolkningen.
Det meste som finnes på nettet kan kalles en blogg
Blogg er en hendig forkortelse for det som internetts barndom ble kalt en Weblog. Disse var noen av de første hjemmesidene som kom opp, og i begynnelsen ble mye av blogingen gjort av enkeltindivider, som publiserte på et gitt tema, eller som skrev om livet sitt, eller kanskje en hobby. I dag er begrepet blitt utvidet. Etterhvert som aviser og pressehus fant ut at det var mulig å tjene penger på å publisere reklamer og å lede trafikk videre til utsalgssteder og online-shops, fikk denne økonomiske muligheten mange til å kaste seg på lasset, og styrket dermed kampen om oppmerksomhet på Verdensveven.
For tradisjonelle aviser ble overgangen ofte tvingende, både fordi deres papirutgaver tapte til lesernes forandrede lesevaner, så vel som at de så en mulighet for å øke sitt annonsesalg. Det er vanskelig å korrekt stadfeste når dette skiftet fant sted, men man kan merke at trenden snudde rundt 2008, til 2009.
Samtidig har også flere bloggere i det lille Norge fått oppmerksomhet med at de faktisk tjener nok penger på reklame til sine lesere, at de kan leve av inntektene, noe som lenge også har vært vanlig i resten av verden.
Nyheter og reportasjer fikk tidligere anerkjennelse
Om man ser bort fra de drivende økonomiske faktorene som i dag frister folk til å lage blogger, ser man også at trenden i økende grad har ført til at pressen er blitt demokratisert. Den nye teknologien, har gitt mange flere muligheten til å ytre seg i den offentlige debatten, uten å måtte komme gjennom nåløyet til redaktører, og store selskaper for å utgi sine tanker, eller fakta som byr mange pressehus imot.
Det har på den ene siden ført til at meningsmangfoldet har økt, men det har også samtidig ført til at der skapes mindre konsensus, og mer polariserte meningsytringer. Her spiller politikken en rolle, men også de økonomiske insentivene driver ytringer i det offentlige rom til det mer ekstreme.
Hva er click-bate?
Click-Bate er et slangord som gjerne brukes for å beskrive overskrifter og poster, som høylytt fisker etter folks oppmerksomhet. Beskrivelsen kan henvise til direkte misvisende overskrifter, men også til overskrifter, som etterlater en med spørsmål til hva de faktisk handler om. Det kan være så banale ting, som skandale pressen allerede mestret med sine forsider, før det eksisterte noe internett, men det har tendensielt blitt verre enn som så. Den andre varianten, som unngår SE og HØR faktoren noe, er den rent ekstreme ytringen, som sikter etter et mindre markedssegment på nettet. Her hetses det ofte mot grupper, eller mot politiske motstandere i entall, og det tas ofte store friheter med sannhetsgehalten. Alle parter er som regel skyldige i denne anklagen. Både små bloggere, så vel som store pressehus.