Sosial markedsføring er gratis

Sosial markedsføring er gratis

Stadig flere mennesker velger å bruke Internett som et verktøy i markedsføringen av seg selv eller egen bedrift. Før i tiden var det vanlig å oppsøke spesialister på markedsføring eller reklamebyråer for å kommunisere med potensielle kunder. Selv om det også i dag fins selskaper som spesialiserer seg på å hjelpe bedrifter og enkeltpersoner å markere seg på nett, er det faktisk mulig å ta seg av markedsføringen på egen hånd uten at det skal behøve å koste skjorta.

Tilstedeværelse på sosiale medier

Uansett om man er ute etter jobb, følgere, eller kunder, er sosiale medier ideelle verktøy for markedsføring og reklame. Flere store aktører tilbyr brukere å opprette en egen bedriftsprofil eller reklamere for profilen sin til andre brukere av samme plattform. Denne måten å fremme person eller varemerke på er veldokumentert og gir som regel mange flere visninger. Ulempen ved dette er allikevel at det er markert som betalt innhold og dermed kan virke mindre autentisk.

Gratis synlighet

Hovedmålet med markedsføring på nett er å nå ut til flest mulig potensielle kunder (eller arbeidsgivere, for eksempel for brukere av jobbprofiler). Dersom innholdet ikke er betalt, krever dette at brukeren oppfører seg på en spesiell måte. Hemmeligheten bak sunlight er nemlig aktivitet. Hver gang du foretar deg noe på sosiale medier, registreres aktiviteten. Profiler som publiserer interessante innlegg dukker som regel opp før andre. Brukere som samhandler med andre gjennom kommentarer og liker-klikk opplever også at innleggene deres vises oftere for venner eller følgere. Det kan være lurt å kjøpe en [ukeplan: https://shopello.no/ siden kontinuitet er meget viktig. En passiv brukerprofil forsvinner raskt fra nyhetsoppdateringen, men det samme kan være tilfellet for profiler som spammer mye eller publiserer falske nyheter.

Tips og triks

  • Sjekk de viktigste profilene dine jevnlig, minst én gang hver dag.
  • Besøk følgere og venners profiler. Vær generøs med liker-klikk og legg igjen passende kommentarer der det er naturlig.
  • For å appellere til nye følgere kan du legge igjen kommentarer og liker-klikk hos de av dem som har åpne profiler.
  • Fokuser på positive budskap. Verden kan være et vanskelig sted i blant, og derfor lønner det seg å være entusiastisk og positiv i utformingen av innlegg og kommentarer for å skape gode assosiasjoner.
  • Del interessante innlegg fra andre brukere. På denne måten bidrar du også til å fremme vedkommendes profiler og vinne nye følgere.
  • Vær kritisk til hva du legger ut. Nylig offentliggjorde Facebook at de vil gi alle profiler en pålitelighetsvurdering for å motvirke effekten av falske nyheter på nett. Dersom du legger ut mange useriøse eller lite dokumenterte innlegg, risikerer du å bli stemplet som upålitelig.
  • Vurder premium-pakker. Flere nettsamfunn lar brukerne bli mer synlige og få tilgang til flere funksjoner dersom de betaler en månedlig pris.